شنبه, 01 اردیبهشت, 1403
SATURDAY, April 20, 2024
چهار شنبه 25 مرداد
تمرکز ویزه بر ورزشگاه های ملی، حلقه مفقوده ای که راه حل آن در دولت تدبیر و امید پیدا شد

تمرکز ویزه بر ورزشگاه های ملی، حلقه مفقوده ای که راه حل آن در دولت تدبیر و امید پیدا شد
حفظ منابع فیزیکی به منظور دستیابی به بسیاری از اهداف ورزشی باید مورد توجه قرار گیرد و حتی در قالب اهداف اصلی ورزش کشور باشد، در این جهت توجه ویژه به ورزشگاه ها حلقه مفقود شده ورزش ایران محسوب می شد که در دولت تدبیر و امید و به ویژه در هشت ماه اخیر با تمرکز به پروژه های ملی ورزشگاه های مهمی افتتاح شد و مراحل بازسازی ورزشگاه آزادی تهران نیز بعد از 47 سال آغاز شده است.

ورزشگاه آزادی بزرگترین ساختار فیزیکی ورزش ایران برای رویدادهای ملی است هر چند که توسعه عمرانی در ورزش در سال های بعد از انقلاب اسلامی تا آنجا پیش رفته که بسیاری از مراکز استان ها از ورزشگاه های بزرگ برخوردارند و استادیوم های پنج هزار نفری در کشور توسعه یافته است و امکان میزبانی های بین المللی را فراهم کرده است ،اما باید از این سرمایه ملی به عنوان ویترین ورزش ایران، مراقبت ویژه ای صورت گیرد.
ورزشگاه آزادی در گذر زمان با برخی از اصلاحات در رختکن ها یا اتاق ویژه مصاحبه برای برگزاری لیگ قهرمانان آسیا همراه شده اما در رهگذر حدود نیم قرن بازسازی خاصی برای حفظ این مجموعه عظیم ملی انجام نشده است.

یکی از مهمترین برنامه های ورزشی دولت یازدهم را باید عدم کلنگ زنی های بیهوده و تمرکز بر اتمام پروژه های نیمه کاره مهم با اولویت پیشرفت های فیزیکی بالا دانست که منجر به افتتاح ورزشگاه های بزرگی هم شد، اما علاوه بر تحقق این برنامه ها که افزایش سرانه فضاهای ورزشی و ارتقا شرایط میزبانی ایران برای رویدادهای بین المللی را به دنبال داشت؛ دستور ویژه مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان به بازسازی مرحله به مرحله ورزشگاه آزادی بود به طوری که این بازسازی بدون تعطیلی مسابقات لیگ برتر فوتبال در حال اجرا است.
این دستور می تواند به حفظ سرمایه ملی بزرگترین ورزشگاه ایران برای میزبانی رویدادهای ملی منجر شود .

سرانجام با حمایت و پشتیبانی وزیر ورزش و جوانان عملیات اجرایی بازسازی ورزشگاه آزادی پس از بازی ایران مقابل ازبکستان و صعود تاریخی به جام جهانی شروع شد.
مدیر عامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی هزینه مرحله نخست این بازسازی را 600میلیارد ریال عنوان کرد.

بازسازی سکوها، آب بندی ، تعمیر و بازسازی مسیر آب روها، نصب سکوهای جدید و صندلی گذاری آن، نورپردازی و تعمیر محل هایی که بتون آن دچار فرسودگی شده است، در مرحله نخست بازسازی قرار گرفت .
نکته مهم در اجرای مناسب دستور سلطانی فر مبنی بر این بازسازی، اجرای مرحله به مرحله آن بود که خللی در استفاده این ورزشگاه برای انجام دیدارهای ملی، لیگ و حتی تمرینات انجام نشود، از این رو ابتدا عملیات بازسازی از سکوهای شماره 35 و 36 آغاز شد.

وزیر ورزش و جوانان در 28 تیرماه 96 در بازدید میدانی، رضایت خود را از مراحل این بازسازی و روند مقاوم سازی سکوها و ورزشگاه اعلام و ابراز امیدواری کرد که در موعد مقرر به اتمام برسد.
«مسعود سلطانی فر» در بازدید میدانی گفت: برای ساخت چنین ورزشگاهی به دست کم پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
وی تاکید کرد: حفظ این سرمایه ملی برای مردم از برنامه های مهم وزارت ورزش و جوانان است.
وزیر ورزش و جوانان همچنین در آن بازدید بار دیگر تاکید کرده بود: برنامه ریزی برای مقاوم سازی این ورزشگاه باید به گونه ای باشد که موجب تعطیلی مسابقه ها نشود و به نوعی بازسازی و بهره برداری همزمان صورت گیرد.

خوشبختانه روند این بازسازی ها به دلیل برنامه ریزی از پیش تعیین شده و اجرای مرحله به مرحله موجبات خلل در برگزاری دوره هفدهم لیگ برتر فوتبال ایران را فراهم نکرده است .

از طرفی اتمام فرآیند بازسازی بزرگترین مجموعه ورزشی کشور می تواند در راستای تحقق یکی از انتظارات رییس جمهور از وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان باشد. آنجا که دکتر روحانی آماده سازی برای میزبانی رویدادهای ورزشی را به عنوان یکی از انتظارات خود از دکتر سلطانی فر اعلام کرد ؛ اتمام بازسازی ورزشگاه آزادی بعد از چهل و هفت سال می تواند امکانی مطلوب برای میزبانی یک رویداد بین المللی همچون جام ملت های آسیا باشد.

آنچه مسلم است، ورزشگاه پیر پایتخت به دلیل برخی فرسودگی هایی که گذر زمانه و شاید نگه داری های نه چندان خوب بر آن تحمیل کرده بود، شرایط بدی را سپری می کرد که بالاخره با اهتمام وزارت ورزش و جوانان دولت یازدهم به مرحله بازسازی جدی رسید که می تواند این ویترین ورزش کشور را دوباره نو نوار کند.

در این زمینه طباطبایی مدیر مجموعه ورزشی آزادی نیز با عزم جدی و تلاشی وافر در راستای تحقق این مهم به اتفاق همکارانش فعالیت می کنند تا اتفاقی خوب برای ورزش کشور رقم بخورد.
ورزشگاه آزادی با این برنامه های در حال اجرا لباسی نو می پوشد تا جلوه ویترین ورزش ایران با شکوه تر شود و موجب حفظ آبروی ایران در قاره کهن باشد.


تهران، خیابان شهید دکتر مفتح جنوبی
مجموعه ورزشی شهید شیرودی
کد پستی: 1573613131
©2017 Shirodi Sport Complex, All Right Reserved