پنج شنبه, 09 فروردین, 1403
THURSDAY, March 28, 2024
پنج شنبه 02 فروردین
هوای تازه در ورزش ایران؛ مروری بر سیاست های دکتر سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان

هوای تازه در ورزش ایران؛ مروری بر سیاست های دکتر سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان
عرصه ورزش ایران هر چند محل تجلی توانمندی های جوانان ایرانی بوده که در رویدادهای مختلف عزت و افتخار را در این مقوله برای کشور به ارمغان می آوردند اما در عین حال همیشه چالش های مختلفی نیز سد راه توسعه پایدار ورزش ایران بوده است.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی ورزشی شهید شیرودی به نقل از به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان،

عرصه ورزش ایران هر چند محل تجلی توانمندی های جوانان ایرانی بوده که در رویدادهای مختلف عزت و افتخار را در این مقوله برای کشور به ارمغان می آوردند اما در عین حال همیشه چالش های مختلفی نیز سد راه توسعه پایدار ورزش ایران بوده است.از عدم انسجام و پیوستگی بین کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان یا همان سازمان تربیت بدنی سابق تا عدم رونق اقتصادی در ورزش و فقدان برنامه ریزی برای حضور هدفمند در بازی های آسیایی همچنین تمرکز بی ثمر بر تهران و عدم توجه کافی به ورزش عمومی، همگی سد راه پیشرفت ورزش ایران بوده است .اکنون ورزش ایران با تدابیری امید بخش همراه شده بطوریکه می توان امیدوارانه به آینده ورزش نگریست .

تعامل برای افتخار
موضع سلطانی فر در قبال کمیته ملی المپیک قابل توجه است: ((حال ورزش در تعامل وزارت و کمیته ملی المپیک خوب است.))
این موضع قطعا برگرفته از سیاست آرامش در فضای ورزش است که در روز مراسم معارفه هم بر روی آن تاکید کرد .
او بارها تاکید کرده است: هر زمانی که رابطه وزارت ورزش و جوانان با کمیته ملی المپیک خوب بوده، ورزش کشور رشد کرده و رویکرد وزارت ورزش در درجه اول تعامل عمیق، گسترده و عملی با این کمیته است.
بدیهی است که با این سیاست ،ارتباط کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان با ارتباط منطقی همراه می شود ارتباطی که با تجمیع منابع چه بسا موجبات موفقیت ورزش ایران را در رویدادهای مهم، بیشتر از قبل فراهم آورد.

اقتصاد ورزش ایران
اما نکته امیدبخش دیگر در عرصه ورزش را باید در دکتر مسعود سلطانی فر به اقتصاد ورزش دانست .آنجا که این مقوله سالهاست به حلقه مفقود شده ورزش کشورمان بدل گشته است. وقتی در بالاترین سطح فوتبال مملکت، برخی باشگاه ها آنچنان به مشکلات اقتصادی برمی خورند که فعالیت حرفه ای آنها به مخاطره می افتد یا باشگاهی در سطح لیگ برتر فوتبال به دنبال اسپانسر می دود یا فدراسیون ها در اعزام تیمها به مسابقات مهم با مشکل مواجه می شود همچنین هزینه ها آنچنان بالا می رود که بودجه های خصوصی و دولتی را می بلعد ،باید اقتصاد ورزش را بالاخره عملیاتی کرد.
اقتصاد ورزش که در دنیا موجبات توسعه یافتگی را بوجود می آورد در ایران یک اقتصاد خرد محسوب می شود.
اما مسعود سلطانی فر از روز معارفه هر بار و در هر مراسم ،نشست یا رویدادی اقتصاد ورزش را مورد تاکید قرار داده است.
اقتصادی که با ایجاد سازو کارهای لازم می تواند ورزش ایران را دگرگون کند.
اقتصاد ورزش حداقل سالهاست در ایران در تحقیق ها و پژوهشهای دانشگاهی به وفور یافت می شود اما آنجا که موقع عملیاتی شدن است مشاهده می کنیم که وابستگی ورزش به اقتصاد دولتی نمود بیشتری می یابد و کمتر به درآمدزایی و آورده در ورزش رسیده ایم.
اکنون کاملا مشخص است که اقتصاد ورزش در برنامه های کلان سلطانی فر قرار دارد بطوریکه از آن به عنوان یک شاخص ارزیابی برالی فدراسیونها و ادارات کل ورزش و جوانان استانها نام می برد.
حتی افزایش 21 درصدی بودجه ورزش در سال 96 هم چندان این وزیر را خوشحال نساخت و از آن به عنوان موجی برای تبلیغات استفاده نکرد چرا که بارها تاکید کرد : ((نباید فقط به بودجه های دولتی وابسته باشیم و نیاز است که ساز و کار های اقتصاد ورزش را در کشور فراهم کنیم تا این اقتصاد در ایران از کوچک به بزرگ تبدیل و به رونق ورزشی تبدیل شود.))

ستاد بازی های آسیایی و المپیک
نکته مثبت دیگر در ترسیم یک ورزش آرمانی را می توان به توجه وزیر ورزش و جوانان به ارتقا شرایط ایران به مدال آوری در بازیهای المپیک مرتبط دانست.
آنچه مسلم است ورزش ایران در بازیهای المپیک در ابعاد مدال آوری از توسعه پایداری برخوردار نبوده است . فراز و فرودهای ورزش ایران در ادوار مختلف المپیک کاملا مشخص است.
مدال طلای وزنه برداری که در المپیک 1968 مکزیکوسیتی با هنرنمایی و بروز توانمندی محمد نصیری به ارمغان آمد تا 2000 سیدنی تکرار نشد یا حتی در کشتی آزاد از طلاهای آقا تختی و امامعلی حبیبی در 1956 ملبورن ، طلای 1968 مکزیکوسیتی عبدالله موحد تا طلای 1996آتلانتای رسول خادم و طلای دبیر در المپیک 2000 سیدنی و طلای یزدانی در 2016 ریو هیچ گاه ارتباط منطقی برقرار نبوده و سالهای طولانی انتظار را شاهد بودیم.
سلطانی فر در نشستهایی که داشته است با قاطعیت از ایجاد شرایطی صحبت به میان می آورد که برای کاروان ورزشی ایران رشته هایی نظیر تیراندازی هم به جرگه مدال آوران بپیوندند او از دو ومیدانی انتظار مدال المپیکی دارد و...
بیان این موارد قطعا می تواند موضع و انتظار او از فدراسیون ها باشد بنابراین می توان امیدوار بود که ساز و کار قانونی اش را تا آنجا که به وزارت مرتبط است ایجاد کند.

مشکلی که در ادوار گذشته مورد نقد اهالی ورزش بود عدم وجود فضای المپیکی قبل از این رویداد بزرگ بود اما اکنون در فاصله سه سال تا برگزاری المپیک 2020 وزیر ورزش و جوانان هر فدراسیون را به برخورداری از برنامه برای حضور در المپیک رهنمون می سازد.
از همه مهمتر اینکه ستاد بازیهای المپیک،پارالمپیک و بازیهای آسیایی و پاراآسیایی فعالیت خود را در طی یکسال اخیر بصورت منظم با ریاست دکتر سلطانی فر آغاز کرده است، این مهم در ایران بی سابقه بوده است که در فاصله سه سال تا المپیک فعالیت این ستاد عملیاتی شده باشد.

ورزش همگانی
وزیر ورزش و جوانان یکی از دلایل عدم توفیق در رسیدن به توسعه پایدار در المپیک ها را عدم رشد متوازن بین ورزش همگانی و قهرمانی می داند .
او تاکید دارد که توسعه ورزش همگانی به قهرمان پروری منجر می شود و برداشت هم این است که او به روند رشد حضور مردم در برنامه های ورزش همگانی رضایت نمی دهد و همچنان به ترویج بیشتر ورزش در بدنه جامعه اعتقاد دارد. این مهم چه بسا روند استعداد پروری و نخبه پروری را نیز از حالت گلخانه ای به منطقی و علمی سوق دهد.
اما برای تحقق بسیاری از اهداف ورزشی ،باید از ظرفیت تمام ایرانیان استفاده کرد.در این بین یکی از رویکردهای وزیر ورزش و جوانان توجه به مناطق کمتر توسعه یافته کشور است .مناطقی که از استعدادها پر و از کمبود امکانات رنج می برند. جنبه عملیاتی این مهم را هم می توان در سفر های استانی دکتر سلطانی فر یافت.سفرهایی که بارها به گفته خودش با رویکرد عدالت محوری همراه بودهاست.

سفرهای استانی
تاکید وزیر ورزش و جوانان به روسای فدراسیون ها مبنی بر سپردن میزبانی ها به استان هایی غیر از تهران با هدف رونق ورزش در مناطق مختلف و ایجاد شور و نشاط اجتماعی اتفاق بسیار مهمی است که نشان از تمرکز زدایی ورزشی دارد.دکتر سلطانی فر سفرهای استانی را با حل مشکلات پروژه های عمرانی و توسعه ورزش مناطق انجام می دهد چرا که در سفرهای استانی عنوان کرده است که اگر در برخی رشته ها در بدست آوردن مدال در بازی های آسیایی و المپیک رنج می بریم بیانگر بی توجهی به استعدادهای مناطق دورافتاده است.
ادامه توجه او به ورزش در تمام نقاط ایران قطعا در راستای ایجاد توسعه پایدار ورزشی اهمیت دارد.
به هر حال این مواضع وزیر ورزش و جوانان را برای دستیابی به ایرانی ورزشکار تر در قالب ایجاد زیرساختهای ورزشی همراه با فرهنگ سازی و همچنین دستیابی به افتخارات بیشتر و بهتر در میادین المپیکی ،جهانی و آسیایی ،امید بخش تلقی می کنیم.

ورزش بانوان
توجه به ورزش بانوان در دوره مدیریتی دکتر سلطانی فر نمود ویژه ای داشته است .رفع موانع حضور برخی تیم های ورزشی بانوان ایران در میادین بین المللی نقطه امید بخش به استفاده از توانمندی بانوان و احترام به مطالبه به حق آنها و تحقق رویکرد عدالت محوری است.
حضور خانواده ها در سالن های ورزشی نیز با رویکرد جدید موجب نشاط بیشتری در بین خانواده های ورزش دوست شده است که مصداق عینی آن را می توان حضور خانواده ها در سالن بسکتبال مجموعه ورزشی آزادی عنوان کنیم .
در این بین توانمندی مدیریتی بانوان هم بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است تا هوای تازه تر در ورزش بانوان جو عمومی را برای موفقیت های بیشتر امیدوار نگاه دارد.


تهران، خیابان شهید دکتر مفتح جنوبی
مجموعه ورزشی شهید شیرودی
کد پستی: 1573613131
©2017 Shirodi Sport Complex, All Right Reserved